Відповіді на запитання №№ 751 - 800 з переліку запитань для кваліфікаційного оцінювання кандидатів на посаду судді Касаційного цивільного суду
Відповіді підготовлені помічником судді, який побажав залишитись невідомим.
Деякі відповіді подверглись коригуванню та редакційним правкам з мого боку.
751. Яка з зазначених осіб належить до категорії
"близькі особи" згідно з антикорупційним
законодавством?
Близькі
особи - особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом і мають
взаємні права та обов’язки із суб’єктом, зазначеним у частині
першій статті 3 цього Закону (крім осіб,
взаємні права та обов’язки яких із суб’єктом не мають характеру сімейних), у
тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі, а також -
незалежно від зазначених умов - чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха,
син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід,
прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор,
свекруха, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка
перебуває під опікою або піклуванням згаданого суб’єкта (ст. 1 ЗУ «Про
запобігання корупції»).
752. Яка з наведених умов оголошення конкурсу є
істотною?
Предмет конкурсу,
нагорода (премія), яка має бути виплачена переможцеві
(ч. 5 ст. 1151 ЦК).
753. Яка
з нижчеперелічених справ відноситься до юрисдикції загального суду?
Стаття 15. Компетенція судів щодо розгляду цивільних
справ
1. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо:
1) захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи
інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових
відносин;
3) інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ
проводиться за правилами іншого судочинства.
2. Законом може бути передбачено розгляд інших справ за правилами
цивільного судочинства.
3. Суди розглядають справи, визначені у частині першій цієї статті, в
порядку позовного, наказного та окремого провадження.
4. Суди розглядають справи про оскарження рішень третейських судів,
про видачу виконавчих листів на примусове виконання рішень третейських судів,
про оспорювання рішень міжнародного комерційного арбітражу, а також про визнання
та надання дозволу на виконання рішень міжнародного комерційного арбітражу.
Стаття 16. Розгляд кількох пов'язаних між собою вимог
1. Не допускається об'єднання в одне провадження вимог, які
підлягають розгляду за правилами різних видів судочинства, якщо інше не
встановлено законом.
754. Яка
з нижчеперелічених справ НЕ відноситься до юрисдикції загального суду?
Стаття 15. Компетенція судів щодо розгляду цивільних
справ
1. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо:
1) захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи
інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових
відносин;
3) інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ
проводиться за правилами іншого судочинства.
2. Законом може бути передбачено розгляд інших справ за правилами
цивільного судочинства.
3. Суди розглядають справи, визначені у частині першій цієї статті, в
порядку позовного, наказного та окремого провадження.
4. Суди розглядають справи про оскарження рішень третейських судів,
про видачу виконавчих листів на примусове виконання рішень третейських судів,
про оспорювання рішень міжнародного комерційного арбітражу, а також про
визнання та надання дозволу на виконання рішень міжнародного комерційного
арбітражу.
Стаття 16. Розгляд кількох пов'язаних між собою вимог
1. Не допускається об'єднання в одне провадження вимог, які
підлягають розгляду за правилами різних видів судочинства, якщо інше не
встановлено законом.
755. Яка з умов є істотною при укладенні договорів в
електронній формі?
Стаття 11 ЗУ «Про
електронну комерцію». Порядок укладення
електронного договору
1. Пропозиція укласти електронний договір (оферта)
має містити істотні умови, передбачені законодавством для відповідного
договору, і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов’язаною у
разі її прийняття.
2.
Електронний договір, крім визначених Цивільним кодексом України істотних умов для відповідного виду договору, може
містити інформацію про:
порядок обміну електронними повідомленнями та інформацією
між сторонами під час виконання ними своїх зобов’язань;
порядок внесення змін до помилково відправленого прийняття
пропозиції укласти електронний договір (акцепту);
посилання на умови, що включаються до договору, шляхом
перенаправлення (відсилання) до іншого електронного документа і порядок доступу
до такого документа;
спосіб зберігання та пред’явлення електронних документів,
повідомлень, іншої інформації в електронній формі та умови доступу до них;
756. Яка земельна ділянка вважається присадибною?
Земельна
ділянка для будівництва і обслуговування жилого будинку,
господарських будівель і споруд (п. г ч. 1 ст.
121 ЗК).
757. Яка зі статей Європейської конвенції про захист
прав людини і основоположних свобод
безпосередньо передбачає захист прав юридичних осіб?
Стаття 1протоколу 1
Захист власності
Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
758. Яка із
зазначених посадових осіб має право самостійно оцінювати правомірність наданих
керівництвом рішень чи доручень та утримуватися від виконання рішень чи
доручень керівництва, якщо вони суперечать Закону України "Про запобігання
корупції"?
(ст. 44 ЗУ «Про запобігання
корупції»).
Стаття 44. Утримання від виконання незаконних рішень чи доручень
1. Особи, зазначені у пункті 1, підпункті
"а" пункту 2 частини першої статті 3 цього Закону, незважаючи на
приватні інтереси, утримуються від виконання рішень чи доручень керівництва,
якщо вони суперечать закону.
2. Особи, зазначені у пункті 1, підпункті
"а" пункту 2 частини першої статті 3 цього Закону, самостійно
оцінюють правомірність наданих керівництвом рішень чи доручень та можливу
шкоду, що буде завдана у разі виконання таких рішень чи доручень.
3. У разі отримання для виконання рішень
чи доручень, які особа, зазначена у пункті 1, підпункті "а" пункту 2
частини першої статті 3 цього Закону, вважає незаконними або такими, що
становлять загрозу охоронюваним законом правам, свободам чи інтересам окремих
громадян, юридичних осіб, державним або суспільним інтересам, вона повинна
негайно в письмовій формі повідомити про це керівника органу, підприємства,
установи, організації, в якому вона працює, а виборні особи - Національне
агентство.
Особи, зазначені у пункті 1, підпункті "а" пункту
2 частини першої статті 3 ЗУ
«Про запобігання корупції»).
1. Суб’єктами, на яких поширюються дія
цього Закону, є:
1) особи, уповноважені на виконання
функцій держави або місцевого самоврядування:
а) Президент України, Голова Верховної
Ради України, його Перший заступник та заступник, Прем’єр-міністр України,
Перший віце-прем’єр-міністр України, віце-прем’єр-міністри України, міністри,
інші керівники центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу
Кабінету Міністрів України, та їх заступники, Голова Служби безпеки України,
Генеральний прокурор, Голова Національного банку України, Голова та інші члени
Рахункової палати, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Голова
Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Голова Ради міністрів Автономної
Республіки Крим;
б) народні
депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутати
місцевих рад, сільські, селищні, міські голови;
в) державні службовці, посадові особи
місцевого самоврядування;
г) військові посадові особи Збройних
Сил України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації
України та інших утворених відповідно до законів військових формувань, крім
військовослужбовців строкової військової служби;
ґ) судді, судді
Конституційного Суду України, Голова, заступник Голови, члени, інспектори Вищої
ради правосуддя, посадові особи секретаріату Вищої ради правосуддя, Голова,
заступник Голови, члени, інспектори Вищої кваліфікаційної комісії суддів
України, посадові особи секретаріату цієї Комісії, посадові особи Державної
судової адміністрації України, присяжні (під час виконання ними обов’язків у
суді);
д) особи рядового
і начальницького складу державної кримінально-виконавчої служби, податкової
міліції, особи начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту,
Державного бюро розслідувань, Національного антикорупційного бюро України;
е) посадові та
службові особи органів прокуратури, Служби безпеки України, Державного бюро
розслідувань, Національного антикорупційного бюро України, дипломатичної
служби, державної лісової охорони, державної охорони природно-заповідного
фонду, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та
реалізацію державної податкової політики та державної політики у сфері
державної митної справи;
ж) члени Центральної виборчої комісії;
2) особи, які для цілей цього Закону прирівнюються до осіб, уповноважених
на виконання функцій держави або місцевого самоврядування:
а) посадові особи
юридичних осіб публічного права, які не зазначені у пункті 1 частини першої
цієї статті.
759. Яка із наведених умов трудового договору є
обов'язковою?
Трудова функція; оплата праці; місце роботи; строк дії трудового договору.
760. Яка інформація НЕ належить до інформації з
обмеженим доступом відповіднодо Закону України "Про запобігання
корупції"?
Не може бути віднесена до інформації з
обмеженим доступом інформація про:
1) розміри, види благодійної та іншої
допомоги, що надається фізичним та юридичним особам чи одержується від них
особами, зазначеними в пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, або
державними органами, органами місцевого самоврядування;
2) розміри, види оплати праці,
матеріальної допомоги та будь-яких інших виплат з бюджету особам, зазначеним у
пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, а також одержані цими особами за
правочинами, які підлягають обов'язковій державній реєстрації, а також
подарунки, які регулюються цим Законом;
3) передачу в управління належних
особам підприємств та корпоративних прав, що здійснюється в порядку,
передбаченому цим Законом;
4) конфлікт інтересів осіб, зазначених
у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, та заходи з його
врегулювання (ч. 2 ст. 60 ЗУ «Про запобігання
корупції»).
761. Яка кількість
власників земельних часток (паїв) повинна надати згоду щодо розподілу земельних
ділянок між власниками у межах одного сільськогосподарського підприємства?
У разі подання заяв про виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) більшістю власників земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства відповідна сільська, селищна, міська рада чи районна державна адміністрація приймає рішення про розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) (ст. 3 ЗУ «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)».
Розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства проводиться за згодою не менш як двох третин власників земельних часток (паїв), а за її відсутності - шляхом жеребкування (ст. 9 ЗУ «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)».
762. Яка кількість
народних депутатів України має бути присутня на пленарних засіданнях Верховної
Ради України, щоб вона була правомочна приймати закони і реалізовувати інші
конституційно визначені повноваження?
Рішення КСУ від 17 жовтня 2002 року N 17-рп/2002
«Верховна Рада України правомочна приймати закони і реалізовувати інші
конституційно визначені повноваження за
умови присутності на її пленарних засіданнях на момент голосування не менше
тієї кількості народних депутатів України, яка згідно з Конституцією України (254к/96-ВР) необхідна для прийняття відповідного рішення (частина четверта статті 89 (для проведення розслідування з питань, що становлять суспільний інтерес,
утворює тимчасові слідчі комісії, якщо за це проголосувала не менш як одна
третина від конституційного складу), стаття 91 (приймає закони,
постанови та інші акти більшістю від її конституційного складу, крім випадків,
передбачених цією Конституцією), частина четверта статті 94 (якщо під
час повторного розгляду закон буде знову прийнятий Верховною Радою України не
менш як двома третинами від її конституційного складу, Президент України
зобов’язаний його підписати та офіційно оприлюднити протягом десяти днів), частини друга (питання про
усунення Президента України з поста в порядку імпічменту ініціюється більшістю
від конституційного складу Верховної Ради України), п'ята, шоста статті 111 (не менш як двома третинами від її конституційного складу
приймає рішення про звинувачення Президента України; рішення про усунення Президента України з поста в порядку
імпічменту приймається Верховною Радою України не менш як трьома четвертими від
її конституційного складу), частина перша статті 135 (конституцію Автономної Республіки Крим,
яку приймає Верховна Рада Автономної Республіки Крим та затверджує Верховна
Рада України не менш як половиною від конституційного складу), стаття 155 (законопроект
про внесення змін до Конституції України, крім розділу I "Загальні
засади", розділу III "Вибори. Референдум" і розділу XIII
"Внесення змін до Конституції України", попередньо схвалений
більшістю від конституційного складу Верховної Ради України, вважається
прийнятим, якщо на наступній черговій сесії Верховної Ради України за нього
проголосувало не менш як дві третини від конституційного складу Верховної Ради
України), частина перша
статті 156 (законопроект про внесення
змін до розділу I "Загальні засади", розділу III "Вибори.
Референдум" і розділу XIII "Внесення змін до Конституції
України" подається до Верховної Ради України Президентом України або не
менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України і, за
умови його прийняття не менш як двома третинами від конституційного складу
Верховної Ради України, затверджується всеукраїнським референдумом, який призначається Президентом
України))».
Конституційний
склад ВРУ – 450 народних депутатів України (ст. 76 Конституції).
763. Яка кількість суддів входить до складу Великої
Палати Верховного Суду?
21
суддя Верховного суду (ст. 45 ЗУ «Про судоустрій і статус суддів»).
764. Яка максимальна тривалість робочого часу на
тиждень передбачена для працівників віком від 15 до 16
років?
24
години (ст. 51 КЗпПУ).
765. Яка особа має право попереднього користувача на
винахід?
Стаття 470 ЦК України. Право попереднього
користувача на винахід, корисну модель, промисловий зразок
1. Будь-яка особа, яка до дати подання заявки
на винахід, корисну модель, промисловий зразок або, якщо було заявлено
пріоритет, до дати пріоритету заявки в
інтересах своєї діяльності добросовісно використала винахід, корисну
модель, промисловий зразок в Україні або
здійснила значну і серйозну підготовку для такого використання, має право
на безоплатне продовження такого використання або використання, яке
передбачалося зазначеною підготовкою (право попереднього користувача).
2. Право
попереднього користувача може передаватися або переходити до іншої особи тільки
разом із підприємством чи діловою практикою або з тією частиною підприємства чи
ділової практики, в яких було використано винахід, корисну модель, промисловий
зразок або здійснено значну і серйозну підготовку для такого використання.
766. Яка особа може бути членом комісії із
зовнішнього контролю діяльності Національного агентства з питань
виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів?
Щороку проводиться незалежна зовнішня
оцінка діяльності Національного агентства.
Зазначену оцінку
проводить комісія із зовнішнього контролю у складі трьох осіб. Президент
України, Верховна Рада України та Кабінет Міністрів України щороку визначають
по одному члену комісії з числа осіб, які мають не менш як десятирічний досвід
роботи в органах досудового розслідування, прокуратури, адвокатурі, наукових
установах, судах в іноземних державах та/або в міжнародних організаціях,
необхідні знання та навички для проведення такої оцінки, а також мають
бездоганну ділову репутацію. Не можуть бути членами комісії із зовнішнього
контролю особи, зазначені в пунктах 1-3, 7 частини третьої статті 3 цього
Закону, та особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого
самоврядування, відповідно до Закону України "Про
запобігання корупції". Члени комісії зовнішнього контролю діють незалежно
та не повинні виконувати будь-яких доручень, вказівок, наданих будь-якою особою (ст. 12 ЗУ «Про Національне
агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами,
одержаними від корупційних та інших злочинів»).
767. Яка особа НЕ може бути прийнята до громадянства
України?
До громадянства України не приймається особа, яка:
1) вчинила злочин проти людства чи здійснювала геноцид;
2) засуджена в Україні до позбавлення волі за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину (до погашення або зняття судимості) з урахуванням рівня загрози для національної безпеки держави;
3) вчинила на території іншої держави діяння, яке визнано законодавством України тяжким або особливо тяжким злочином (ст. 9 ЗУ «Про громадянство України».
768. Яка перерва не включається у робочий час?
Перерва для відпочинку і
харчування (ст. 66 КЗпПУ).
769. Яка підстава НЕ є перешкодою для призначення
особи-кандидата на посаду члена Національного агентства з
питань запобігання корупції?
Не
може бути призначена на посаду члена Національного агентства особа, яка:
2) має судимість
за вчинення злочину, якщо така судимість не погашена або не знята в
установленому законом порядку (крім реабілітованої особи);
3) притягалася на
підставі обвинувального вироку, який набрав законної сили, до кримінальної
відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення,
пов’язаного з корупцією;
6) не подала
відповідно до цього Закону декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій
держави або місцевого самоврядування за минулий рік;
7) впродовж
одного року до подання заяви на участь у конкурсі на заміщення цієї посади,
незалежно від тривалості, входила до складу керівних органів політичної партії (ч. 9 ст. 5 ЗУ «Про запобігання корупції»).
770. Яка поведінка обдарованого не породжує у
дарувальника права вимагати розірвання договору дарування?
Дарувальник має право вимагати
розірвання договору дарування нерухомих речей чи іншого особливо цінного майна,
якщо обдаровуваний умисно вчинив злочин проти життя, здоров'я, власності
дарувальника, його батьків, дружини (чоловіка) або дітей.
Дарувальник має право вимагати
розірвання договору дарування, якщо обдаровуваний створює загрозу безповоротної
втрати дарунка, що має для дарувальника велику немайнову цінність.
Дарувальник має
право вимагати розірвання договору дарування, якщо внаслідок недбалого
ставлення обдаровуваного до речі, що становить культурну цінність, ця річ може
бути знищена або істотно пошкоджена (ст. 727 ЦК).
771. Яка позовна давність застосовується до вимог
про розірвання договору дарування?
Один
рік (ст. 728 ЦК).
772. Яка позовна давність застосовується до вимог
про стягнення суми боргу з урахуванням встановленого індексу
інфляції?
Три
роки (ст. 257 ЦК).
773. Яка посада органу місцевого самоврядування НЕ
належить до посад з високимрівнем корупційних ризиків?
ПЕРЕЛІК
посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків, затверджений Рішенням
Національного агентстваз питань запобігання корупції 17.06.2016 № 2
6. Посади в органах місцевого
самоврядування:
перших заступників, заступників
міських (міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим,
районного значення) голів, заступників сільських, селищних голів;
заступників голів районних, районних в
містах рад;
секретарів міських (міст обласного,
республіканського в Автономній Республіці Крим, районного значення), сільських,
селищних рад;
керуючих справами виконавчих комітетів
міських (міст - обласних центрів та міста Сімферополя, міст обласного,
республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад;
голів постійних комісій з питань
бюджету обласних, Київської та Севастопольської міських рад (у разі коли вони
працюють у раді на постійній основі).
774. Яка посада органу
місцевого самоврядування, на якій особа працює на постійній основі, належить до посад з високим рівнем
корупційних ризиків?
Посади перших заступників, заступників міських (міст обласного, республіканського
в Автономній Республіці Крим, районного значення) голів, заступників сільських,
селищних голів;
заступників голів районних, районних в
містах рад;
секретарів міських (міст обласного,
республіканського в Автономній Республіці Крим, районного значення), сільських,
селищних рад;
керуючих справами виконавчих комітетів
міських (міст - обласних центрів та міста Сімферополя, міст обласного,
республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад;
голів
постійних комісій з питань бюджету обласних, Київської та Севастопольської
міських рад (у разі коли вони працюють у раді на постійній основі) (п. 6 Переліку посад з високим
та підвищеним рівнем корупційних ризиків, затвердженого Рішенням Національного агентстваз питань запобігання
корупції17.06.2016 № 2).
775. Яка службова особа вважається такою, що займає
особливо відповідальне становище, в сенсі Закону України
«Про запобігання корупції»?
Під
службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне
становище, в цій статті розуміються Президент України, Прем’єр-міністр України,
член Кабінету Міністрів України, перший заступник або заступник міністра, член
Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Національної
комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Антимонопольного
комітету України, Голова Державного комітету телебачення і радіомовлення
України, Голова Фонду державного майна України, його перший заступник або
заступник, член Центральної виборчої комісії, член, інспектор Вищої ради
правосуддя, член, інспектор Вищої кваліфікаційної комісії суддів України,
народний депутат України, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини,
Директор Національного антикорупційного бюро України, Генеральний прокурор, його
перший заступник та заступник, Голова Національного банку України, його перший
заступник та заступник, член Ради Національного банку України, Секретар Ради
національної безпеки і оборони України, його перший заступник та заступник,
Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим, його
перший заступник та заступник, радник або помічник Президента України, Голови
Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України, особи, посади яких належать
до посад державної служби категорії "А" або "Б", та особи,
посади яких частиною першою статті 14 Закону
України "Про службу в органах місцевого самоврядування"
віднесені до першої - третьої категорій, а також судді, прокурори і слідчі,
керівники, заступники керівників державних органів, юрисдикція яких поширюється
на всю територію України, їх апаратів та самостійних структурних підрозділів,
керівники, заступники керівників державних органів, органів влади Автономної
Республіки Крим, юрисдикція яких поширюється на територію однієї або кількох
областей, Автономної Республіки Крим, міст Києва або Севастополя, керівників
державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, юрисдикція яких
поширюється на територію одного або кількох районів, міста республіканського в
Автономній Республіці Крим або обласного значення, району в місті, міста
районного значення, військові посадові особи вищого офіцерського складу
(примітка до ст. 50 ЗУ «Про запобігання корупції»).
776. Яка умова втручання держави щодо права на свободу
вираження поглядів, яке гарантується ч. 2 ст. 10 Європейської конвенції прав людини та
основоположних свобод НЕ відноситься до критерію
"необхідності в демократичному суспільстві"?
Критерій "необхідності в демократичному суспільстві" вимагає від Суду встановлення того, чи відповідало "втручання", яке оскаржується, "нагальній суспільній необхідності", чи було це втручання пропорційним законній меті, яку воно переслідувало, та чи були доводи, надані національними органами на виправдання втручання, відповідними і достатніми (див. Sunday Times v. the United Kingdom (1), рішення від 26 квітня 1979 р., Серія A, т. 30, стор. 38, параграф 62). При визначенні існування такої "необхідності" та при обранні засобів в цьому зв'язку органи державної влади наділені певною свободою розсуду. Проте ця свобода розсуду не є необмеженою - вона нерозривно пов'язана з контролем Суду, якому належить винести остаточне рішення про сумісність застосованих обмежень з правом на свободу вираження поглядів, що захищається статтею 10 Конвенції (рішення ЄСПЛ у справі "Салов проти України" від 6 вересня 2005 року).
777. Яка форма спадкового договору і порядок його
вчинення передбачено ЦК України?
Спадковий
договір укладається у письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню, а
також державній реєстрації у Спадковому реєстрі в порядку,
затвердженому Кабінетом Міністрів України (ст. 1304 ЦК).
778. Яке визначення має, грошова сума або рухоме
майно, що видається кредиторові боржником у рахунок
належних з нього за договором платежів, на підтвердження
зобов'язання і на забезпечення його виконання?
Завдаток
(ст. 570 ЦК).
779. Яке з зазначених прав людини може підлягати
обмеженням з метою "захисту інтересів територіальної цілісності"?
Право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і
переконань, право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати
інформацію (ст. 34 Конституції).
780. Яке з
особистих немайнових прав за Цивільним кодексом України визнається відповідно
до Конституції України найвищою соціальною цінністю?
Право на життя, право на
охорону здоров'я, право на безпечне для життя і здоров'я довкілля, право на
свободу та особисту недоторканність, право на недоторканність особистого і
сімейного життя, право на повагу до гідності та честі
(ст. 270 ЦК).
(Людина,
її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в
Україні найвищою соціальною цінністю (ст. 3 Конституції України ).
781. Яке з перелічених повноважень належить до
повноважень Верховної Ради України?
Стаття 85 Конституції України. До повноважень
Верховної Ради України належить:
1) внесення змін до Конституції
України в межах і порядку, передбачених розділом XIII цієї Конституції;
2) призначення всеукраїнського
референдуму з питань, визначених статтею 73 цієї Конституції;
3) прийняття законів;
4) затвердження Державного бюджету
України та внесення змін до нього, контроль за виконанням Державного бюджету
України, прийняття рішення щодо звіту про його виконання;
5) визначення засад внутрішньої і
зовнішньої політики;
6) затвердження загальнодержавних
програм економічного, науково-технічного, соціального, національно-культурного
розвитку, охорони довкілля;
7) призначення виборів Президента
України у строки, передбачені цією Конституцією;
8) заслуховування щорічних та
позачергових послань Президента України про внутрішнє і зовнішнє становище
України;
9) оголошення за поданням Президента
України стану війни і укладення миру, схвалення рішення Президента України про
використання Збройних Сил України та інших військових формувань у разі збройної
агресії проти України;
10) усунення Президента України з
поста в порядку особливої процедури (імпічменту), встановленому статтею 111 цієї
Конституції;
11) розгляд і прийняття рішення щодо
схвалення Програми діяльності Кабінету Міністрів України;
12) призначення за поданням Президента
України Прем’єр-міністра України, Міністра оборони України, Міністра
закордонних справ України, призначення за поданням Прем’єр-міністра України
інших членів Кабінету Міністрів України, Голови Антимонопольного комітету
України, Голови Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Голови
Фонду державного майна України, звільнення зазначених осіб з посад, вирішення
питання про відставку Прем’єр-міністра України, членів Кабінету Міністрів
України;
12-1)
призначення на посаду та звільнення з посади за поданням Президента України
Голови Служби безпеки України;
13) здійснення контролю за діяльністю
Кабінету Міністрів України відповідно до цієї Конституції та закону;
14) затвердження рішень про надання
Україною позик і економічної допомоги іноземним державам та міжнародним
організаціям, а також про одержання Україною від іноземних держав, банків і
міжнародних фінансових організацій позик, не передбачених Державним бюджетом
України, здійснення контролю за їх використанням;
15) прийняття Регламенту Верховної
Ради України;
16) призначення на посади та
звільнення з посад Голови та інших членів Рахункової палати;
17) призначення на посаду та
звільнення з посади Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини;
заслуховування його щорічних доповідей про стан дотримання та захисту прав і
свобод людини в Україні;
18) призначення на посаду та
звільнення з посади Голови Національного банку України за поданням Президента
України;
19) призначення на посади та
звільнення з посад половини складу Ради Національного банку України;
20) призначення на посади та
звільнення з посад половини складу Національної ради України з питань
телебачення і радіомовлення;
21) призначення на посади та
звільнення з посад членів Центральної виборчої комісії за поданням Президента
України;
22) затвердження загальної структури,
чисельності, визначення функцій Служби безпеки України, Збройних Сил України,
інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також
Міністерства внутрішніх справ України;
23) схвалення рішення про надання
військової допомоги іншим державам, про направлення підрозділів Збройних Сил
України до іншої держави чи про допуск підрозділів збройних сил інших держав на
територію України;
24) встановлення державних символів
України;
25) надання згоди на призначення на
посаду та звільнення з посади Президентом України Генерального прокурора;
висловлення недовіри Генеральному прокуророві, що має наслідком його відставку
з посади;
26) призначення на посади третини
складу Конституційного Суду України;
28) дострокове
припинення повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим за наявності
висновку Конституційного Суду України про порушення нею Конституції України або
законів України; призначення позачергових виборів до Верховної Ради Автономної
Республіки Крим;
29) утворення і ліквідація районів,
встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до
категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів;
30) призначення чергових та
позачергових виборів до органів місцевого самоврядування;
31) затвердження протягом двох днів з
моменту звернення Президента України указів про введення воєнного чи
надзвичайного стану в Україні або в окремих її місцевостях, про загальну або
часткову мобілізацію, про оголошення окремих місцевостей зонами надзвичайної
екологічної ситуації;
32) надання законом згоди на
обов’язковість міжнародних договорів України та денонсація міжнародних
договорів України;
33) здійснення парламентського
контролю у межах, визначених цією Конституцією та законом;
34) прийняття рішення про направлення
запиту до Президента України на вимогу народного депутата України, групи
народних депутатів України чи комітету Верховної Ради України, попередньо
підтриману не менш як однією третиною від конституційного складу Верховної Ради
України;
35) призначення на посаду та
звільнення з посади керівника апарату Верховної Ради України; затвердження
кошторису Верховної Ради України та структури її апарату;
36) затвердження переліку об’єктів
права державної власності, що не підлягають приватизації, визначення правових
засад вилучення об’єктів права приватної власності;
37) затвердження законом Конституції
Автономної Республіки Крим, змін до неї.
Верховна Рада України здійснює також
інші повноваження, які відповідно до Конституції України віднесені до її
відання.
782. Яке з перелічених прав гарантовано в Конвенції
про захист прав людини і основоположних свобод?
Право на життя (ст. 2)
Право на справедливий суд (ст.
6)
Право на шлюб (ст.
12)
Право мирно володіти своїм майном (ст.. 1 протоколу 1)
Право на освіту (ст..2 протоколу 1)
Право на вільні вибори (ст.. 3 протоколу 1)
Свобода пересування (ст.. 2 Протоколу 4)
Права
на оскарження у кримінальних справах (ст. 2 протоколу 7),
Відшкодування
у разі судової помилки (ст. 3 протоколу 7), і
Право
не бути притягнутим до відповідальності або покараним двічі (ст. 4 протоколу 7)
Конвенція
забороняє
Катування і нелюдське, або таке, що принижує
гідність, поводження чи покарання;
Рабство і примусову працю.
Дискримінацію у здійсненні прав і
свобод, які викладені у Конвенції.
Вислання особи з території держави, громадянином якої вона є,
або позбавлення особи права в'їзду на територію держави, громадянином якої вона
є.
Покарання без закону.
Заборона бути ув’язненим
за борг ( ст.. 1 протоколу 4)
Вислання громадян (ст..3 протоколу 4)
Колективне вислання іноземців (ст.. 4 протоколу 4)
783. Яке з формулювань НЕ належить до мінімальних
вимог ефективності розслідування за практикою
Європейського Суду з прав людини?
Таке розслідування має бути здатним привести до встановлення й покарання винних осіб (див. рішення у справі Асьонова та інших (Assenovand Others), від 28 жовтня 1998 року, Звіти 1998-VIII, п. 102, та у справі "Лабіта проти Італії" ( 980_009 ) (Labita v. Italy) [GC], N 26772/95, п. 131, ЄСПЛ 2000-IV).
Мінімальні
стандарти ефективності, визначені практикою Суду, включають в себе вимоги, що
розслідування має бути ретельним, незалежним, безстороннім та підконтрольним
громадськості, а також, що компетентні органи влади повинні діяти зі зразковою
ретельністю і оперативністю (п. 55 рішення ЄСПЛ у справі «Бєлоусов
проти України» (Заява № 4494/07)).
784. Яке значення
трьох процентів річних, які сплачуються боржником за порушення грошового
зобов'язання?
За змістом ч. 2 ст. 625 ЦК нарахування інфляційних витрат на суму
боргу та трьох процентів річних входять до складу грошового зобов’язання і є
особливою мірою відповідальності боржника (спеціальний вид цивільно-правової
відповідальності) за прострочення грошового зобов’язання, оскільки виступають
способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні
матеріальних втрат (збитків) кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок
інфляційних процесів та отримання компенсації (плати) від боржника за
користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові
(постанови Верховного Суду України від 6 червня 2012 р. у справі № 6-49цс12,
від 24 жовтня 2011 р. у справі № 6-38цс11). Отже, проценти, передбачені ст. 625
ЦК, не є штрафними санкціями (постанова Верховного Суду України від 17 жовтня 2011
р. у справі 6-42цс11).
785. Яке із зазначених прав належить до особистих
немайнових прав автора твору?
1. Особистими немайновими правами
інтелектуальної власності є:
1) право на
визнання людини творцем (автором, виконавцем, винахідником тощо) об'єкта права
інтелектуальної власності;
2) право
перешкоджати будь-якому посяганню на право інтелектуальної власності, здатному
завдати шкоди честі чи репутації творця об'єкта права інтелектуальної
власності;
1. Автору твору належать особисті
немайнові права, встановлені статтею 423 цього Кодексу, а
також право:
786. Яке із зазначених протиправних діянь НЕ Є
адміністративним правопорушенням, пов'язаним з
корупцією?
АДМІНІСТРАТИВНІ
ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПОВ’ЯЗАНІ З КОРУПЦІЄЮ
Стаття 172-4. Порушення обмежень
щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності
Стаття 172-5. Порушення встановлених
законом обмежень щодо одержання подарунків
Стаття 172-6. Порушення вимог
фінансового контролю
Стаття 172-7. Порушення вимог щодо
запобігання та врегулювання конфлікту інтересів
Стаття 172-8. Незаконне використання
інформації, що стала відома особі у зв'язку з виконанням службових повноважень
Стаття 172-9. Невжиття заходів щодо
протидії корупції
Стаття 172-9-1. Порушення заборони
розміщення ставок на спорт, пов’язаних з маніпулюванням офіційним спортивним
змаганням
787. Яке із зазначених тверджень є правильним
стосовно протоколів огляду речових доказів?
Стаття 140 ЦПК. Огляд доказів за їх місцезнаходженням
2. Про час і місце огляду доказів за їх місцезнаходженням
повідомляються особи, які беруть участь у справі. Неявка цих осіб не є
перешкодою для проведення огляду.
3. У разі необхідності, в тому числі за клопотанням особи,
яка бере участь у справі, для участі в огляді доказів за їх місцезнаходженням
можуть бути залучені свідки, перекладачі, експерти, спеціалісти, а також
здійснено фотографування, звуко- і відеозапис.
4. Про огляд доказів за їх місцезнаходженням складається
протокол, що підписується всіма особами, які беруть участь в огляді. До
протоколу додаються разом з описом усі складені або звірені під час огляду на
місці плани, креслення, копії документів, а також зроблені під час огляду
фотознімки письмових і речових доказів, відеозаписи тощо.
5. Особи, які беруть участь в огляді доказів за їх
місцезнаходженням, мають право робити свої зауваження щодо протоколу огляду.
788. Яке із зазначених тверджень стосується
предметів, що швидко псуються?
Не може бути
накладено арешт на предмети, що швидко псуються (ч. 5 ст. 152 ЦПК).
789. Яке
із запропонованих тверджень суперечить вимогам Закону України "Про запобігання корупції"?
790. Яке компонування інтегральної мікросхеми
вважається придатним для набуттяправа інтелектуальної власності на нього?
Оригінальне
(ст. 471 ЦК).
791. Яке конституційне право людини може бути
тимчасово обмежено з метою врятування життя людей та їх
майна у невідкладних випадках?
Стаття 30 Конституції України. Кожному гарантується недоторканність житла.
Не допускається
проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи
обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду.
У невідкладних випадках, пов'язаних із врятуванням
життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються
у вчиненні злочину, можливий інший, встановлений законом, порядок проникнення
до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду і обшуку.
792. Яке конституційне право людини може бути
тимчасово обмежено з метою запобігання заворушенням і
злочинам?
Стаття 34 Конституції України. Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне
вираження своїх поглядів і переконань.
Кожен має право вільно збирати, зберігати,
використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на
свій вибір.
{Офіційне тлумачення положення частини другої статті 34 див. в Рішенні
Конституційного Суду № 2-рп/2012 від 20.01.2012}
Здійснення цих
прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки,
територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я
населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання
розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання
авторитету і неупередженості правосуддя.
793. Яке повноваження здійснює Конституційний Суд
України?
Стаття 150 КУ. До повноважень
Конституційного Суду України належить:
{Офіційне
тлумачення положення абзацу другого пункту 1 частини першої статті 150 див. в Рішенні Конституційного Суду № 7-рп/2002 від 27.03.2002}
{Офіційне
тлумачення положення абзацу третього пункту 1 частини першої статті 150 див. в Рішенні Конституційного Суду № 7-рп/2002 від 27.03.2002}
{Пункт
2 частини першої статті 150 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1401-VIII від 02.06.2016}
Питання, передбачені
пунктами 1, 2 частини першої цієї статті, розглядаються за конституційними
поданнями: Президента України; щонайменше сорока п’яти народних депутатів
України; Верховного Суду; Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини;
Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
Стаття
151. Конституційний Суд України за зверненням Президента України, або
щонайменше сорока п’яти народних депутатів України, або Кабінету Міністрів
України надає висновки про відповідність Конституції України чинних міжнародних
договорів України або тих міжнародних договорів, що вносяться до Верховної Ради
України для надання згоди на їх обов’язковість.
Конституційний Суд
України за зверненням Президента України або щонайменше сорока п’яти народних
депутатів України надає висновки про відповідність Конституції України
(конституційність) питань, які пропонуються для винесення на всеукраїнський
референдум за народною ініціативою.
За зверненням Верховної
Ради України Конституційний Суд України надає висновок щодо додержання
конституційної процедури розслідування і розгляду справи про усунення
Президента України з поста в порядку імпічменту.
Стаття
151-1. Конституційний Суд
України вирішує питання про відповідність Конституції України
(конституційність) закону України за конституційною скаргою особи, яка вважає,
що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України
суперечить Конституції України. Конституційна скарга може бути подана в разі,
якщо всі інші національні засоби юридичного захисту вичерпано.
Стаття 7 ЗУ Про
КСУ від 13.07.2017 року. Повноваження Суду
1. До повноважень Суду належить:
1) вирішення питань про відповідність Конституції України (конституційність) законів України та інших правових
актів Верховної Ради України, актів Президента України, актів Кабінету
Міністрів України, правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
3) надання за зверненням Президента
України або щонайменше сорока п’яти народних депутатів України, або Кабінету
Міністрів України висновків про відповідність Конституції України чинних міжнародних договорів України або тих міжнародних
договорів, що вносяться до Верховної Ради України для надання згоди на їх
обов’язковість;
4) надання за зверненням Президента
України або щонайменше сорока п’яти народних депутатів України висновків про
відповідність Конституції України (конституційність) питань, які пропонуються для
винесення на всеукраїнський референдум за народною ініціативою;
5) надання за зверненням Верховної Ради
України висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і
розгляду справи про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту в
межах, визначених статтями 111 і 151 Конституції України;
6) надання за зверненням Верховної Ради
України висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції
України вимогам статей 157 і 158 Конституції України;
7) надання за зверненням Верховної Ради
України висновку про порушення Верховною Радою Автономної Республіки Крим Конституції України або законів України;
8) вирішення питань про відповідність
Конституції України та законам України нормативно-правових актів Верховної Ради
Автономної Республіки Крим за зверненням Президента України згідно з частиною другою статті 137 Конституції України;
9) вирішення питань про відповідність Конституції України (конституційність) законів України (їх окремих положень)
за конституційною скаргою особи, яка вважає, що застосований в остаточному
судовому рішенні в її справі закон України суперечить Конституції України.
Стаття 8. Межі повноважень Суду
1. Суд розглядає питання щодо відповідності
Конституції України (конституційності) чинних актів (їх окремих положень).
2. З метою захисту та відновлення прав
особи Суд розглядає питання щодо відповідності Конституції України (конституційності) акта (його окремих положень), який
втратив чинність, але продовжує застосовуватись до правовідносин, що виникли
під час його чинності.
3. Суд не розглядає питання щодо
відповідності законам України актів Верховної Ради України, Президента України,
Кабінету Міністрів України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, актів
інших органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та
органів місцевого самоврядування, крім випадків, передбачених пунктом 28 частини першої
статті 85 та частиною другою статті 137 Конституції України.
794. Яке право НЕ охоплюється ст. 8 Європейської
конвенції захисту прав людинита основоположних свобод?
Стаття 8 Право на повагу до приватного і сімейного
життя
1. Кожен має право
на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і
кореспонденції.
2. Органи
державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком
випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у
демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи
економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для
захисту здоров’я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
795. Яке правове значення має свідоцтво про
реєстрацію авторського права?
Свідоцтво - документ, що засвідчує авторство (авторське право) на оприлюднений чи
неоприлюднений твір, а також факт і дату оприлюднення твору (за наявності) (ПКМУ «Про
державну реєстрацію авторського права і договорів, які стосуються права автора на твір» від
27.12.2001 № 1756).
796. Яке правове регулювання конституційного права
або свободи зобов'язаний запровадити законодавець у разі
його обмеження?
У
разі обмеження конституційного права або свободи законодавець зобов’язаний
запровадити таке правове регулювання, яке дасть можливість оптимально досягти
легітимної мети з мінімальним втручанням у реалізацію цього права або свободи і
не порушувати сутнісний зміст такого права (рішення КСУ від 1
червня 2016 року № 2-рп/2016).
797. Яке рішення
може прийняти засновник конкурсу (конкурсна комісія, жюрі) за наслідками
оцінювання результатів інтелектуальної, творчої діяльності, що подані на конкурс?
За наслідками оцінювання результатів
інтелектуальної, творчої діяльності, які подані на конкурс, засновник конкурсу
(конкурсна комісія, журі) може прийняти рішення про:
3) відмову у
присудженні призових місць, якщо жодна із робіт, поданих на конкурс, не
відповідає його вимогам;
798. Яке твердження є правильним стосовно письмових
доказів або протоколів їх огляду?
Стаття 64. Письмові докази
1. Письмовими доказами є
будь-які документи, акти, довідки, листування службового або особистого
характеру або витяги з них, що містять відомості про обставини, які мають
значення для справи.
2. Письмові докази, як правило, подаються в
оригіналі. Якщо подано копію письмового доказу, суд за клопотанням осіб, які
беруть участь у справі, має право вимагати подання оригіналу.
Стаття 140. Огляд доказів за їх місцезнаходженням
1. Речові та письмові докази, які не можна
доставити в суд, оглядаються за їх місцезнаходженням.
2. Про час і місце огляду доказів за їх
місцезнаходженням повідомляються особи, які беруть участь у справі. Неявка цих
осіб не є перешкодою для проведення огляду.
3. У разі необхідності, в тому числі за
клопотанням особи, яка бере участь у справі, для участі в огляді доказів за їх
місцезнаходженням можуть бути залучені свідки, перекладачі, експерти,
спеціалісти, а також здійснено фотографування, звуко- і відеозапис.
4. Про огляд доказів за їх
місцезнаходженням складається протокол, що підписується всіма особами, які
беруть участь в огляді. До протоколу додаються разом з описом усі складені або
звірені під час огляду на місці плани, креслення, копії документів, а також
зроблені під час огляду фотознімки письмових і речових доказів, відеозаписи
тощо.
5. Особи, які беруть участь в огляді
доказів за їх місцезнаходженням, мають право робити свої зауваження щодо
протоколу огляду.
Ст. 185 ЦПК: Дослідження письмових доказів
1. Письмові докази або протоколи їх огляду оголошуються в
судовому засіданні та надаються для ознайомлення особам, які беруть участь у
справі, а в необхідних випадках - також експертам, спеціалістам і свідкам.
Особи, які беруть участь у справі, можуть давати свої пояснення з приводу цих
доказів або протоколу їх огляду. Особами, які беруть участь у справі, з приводу
зазначених доказів можуть ставитися питання свідкам, а також експертам,
спеціалістам.
2. У разі подання заяви про те, що доданий до справи або
поданий до суду особою, яка бере участь у справі, для ознайомлення документ
викликає сумнів з приводу його достовірності або є фальшивим, особа, яка подала
цей документ, може просити суд виключити його з числа доказів і розглядати
справу на підставі інших доказів.
799. Яке твердження характеризує обсяг поняття
"законодавство України" в широкому
розумінні відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09.07.1998
р.№12-рп/98?
Термін "законодавство", що вживається у частині третій статті 21 Кодексу законів про працю України ( 322-08 ) щодо визначення сфери застосування контракту як особливої форми трудового договору, треба розуміти так, що ним охоплюються закони України, чинні міжнародні договори України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, а також постанови Верховної Ради України, укази Президента України, декрети і постанови Кабінету Міністрів України, прийняті в межах їх повноважень та відповідно до Конституції України і законів України.
800. Який вид контролю здійснюється за витрачанням
коштів Національним агентством з питань запобігання
корупції?
Аудит.
Контроль за витрачанням
Національним агентством коштів здійснюється Рахунковою палатою шляхом
проведення аудиту один раз на два
роки (ч. 1 ст. 14 ЗУ «Про запобігання
корупції»).
Коментарі
Дописати коментар