Відповіді на запитання №№ 151 - 200 з переліку запитань для кваліфікаційного оцінювання кандидатів на посаду судді Касаційного кримінального суду
Відповіді надані та розміщуються з дозволу Юрія Феленко
151.
Дайте кримінально-правову кваліфікацію діям А., який порушив правила проїзду
перехрестя, внаслідок чого три пасажира автобусу, з яким зіткнувся його
автомобіль, отримали легкі тілесні ушкодження, а два - тілесні ушкодження
середньої тяжкості.
Частина 1 статті 286 КК. Порушення правил
безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують
транспортними засобами
1. Порушення правил
безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особою, яка керує транспортним
засобом, що спричинило потерпілому середньої тяжкості тілесне ушкодження.
152.
Дайте кримінально-правову оцінку діям особи, яка під час проходження практики у
вибухонебезпечному цеху через неуважність порушила правила вибухонебезпечності,
з якими попередньо була ознайомлена, унаслідок чого троє працівників цеху
отримали тілесні ушкодження середньої тяжкості.
В залежності від конкретних обставин справи (1. Внаслідок чого саме були
заподіяні тілесні ушкодження, чи створило це порушення небезпеку загибелі людей
або настання ін.. тяжких наслідків; 2. Чи мала особа дозвіл на поводження з
цими предметами). Можливо ч. 1 ст. 267 КК.
Стаття 267. Порушення правил
поводження з вибуховими, легкозаймистими та їдкими речовинами або
радіоактивними матеріалами
1. Порушення правил
зберігання, використання, обліку, перевезення вибухових речовин чи
радіоактивних матеріалів або інших правил поводження з ними, а також незаконне
пересилання цих речовин чи матеріалів поштою або вантажем, якщо це порушення
створило небезпеку загибелі людей або настання інших тяжких наслідків.
Небезпека для життя людини або настання
інших тяжких наслідків – це реальна можливість, висока, максимальна
вірогідність настання цих наслідків. Вона дорівнює або наближається до
неминучості, призвела б до настання тяжких наслідків, якби її не було зупинено,
усунено.
Суб’єкт злочину спеціальний – особа, яка
має дозвіл на поводження з цими предметами і к зв’язку з цим зобов’язана
дотримуватися правил безпеки поводження з ними.
153.
Двоє злочинців зайшли до магазину і, погрожуючи зброєю, висунули вимогу касиру
Т. віддати всі гроші з каси. Злякавшись, Т. передала злочинцям 30 тис. грн., що
були в касі, однак приховала від них 40 тис. грн., які залишались
неінкасованими від нічного виторгу та знаходились в шухляді під касовим
апаратом. Правоохоронцям та власнику Т. вказала, що злочинці забрали весь
виторг, тобто 70 тисяч грн. Інші 40 тис. грн. Т. залишила собі. Надайте
кримінально-правову оцінку діям Т.
Частина 1 статті 191 КК. Привласнення,
розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем
Можлива ч. 4 ст. 191 КК (у великих розмірах),
залежно від часу вчинення.
154.
Депутат місцевої ради К. отримав неправомірну вигоду за вчинення в майбутньому
дій з використанням його повноважень, і одразу після цього добровільно
повідомив про це поліцію та активно сприяв розкриттю цього злочину. Якою буде
кримінально-правова оцінка дій К. за умови, що К. не підбурював вигодонадавача
до надання такої вигоди?
Частина 1 статті 368 КК. Прийняття пропозиції, обіцянки або
одержання неправомірної вигоди службовою особою
1. Прийняття пропозиції, обіцянки або
одержання службовою особою неправомірної вигоди, а так само прохання надати
таку вигоду для себе чи третьої особи за вчинення чи невчинення такою службовою
особою в інтересах того, хто пропонує, обіцяє чи надає неправомірну вигоду, чи
в інтересах третьої особи будь-якої дії з використанням наданої їй влади чи службового
становища.
155.
Державний службовець, посада якого віднесена до категорії "Б", своїми
умисними діями, використовуючи своє службове становище, набув у власність
рухоме майно, вартість якого перевищує законні доходи зазначеної особи та
членів її сім'ї на одну тисячу двісті п'ятдесят неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян. Перевищення вартості рухомого майна над законними доходами
службова особа не спромоглася раціонально обґрунтувати. Як слід кваліфікувати
дії зазначеної особи?
Частина 2 ст.
368-2 КК. Незаконне збагачення.
1. Набуття особою,
уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у
власність активів у значному розмірі, законність підстав набуття яких не
підтверджено доказами, а так само передача нею таких активів будь-якій іншій
особі -
Примітка. 1. Особами,
уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, є
особи, зазначені у пункті 1 частини першої
статті 3 Закону України "Про запобігання корупції".
2. Під активами у
значному розмірі у цій статті розуміються грошові кошти або інше майно, а також
доходи від них, якщо їх розмір (вартість) перевищує одну тисячу
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
3. Під передачею
активів у цій статті розуміється укладення будь-яких правочинів, на підставі
яких виникає право власності або право користування на активи, а також надання
іншій особі грошових коштів чи іншого майна для укладення таких правочинів.
156. Детектива Національного антикорупційного бюро України,
який є державним службовцем, притягнуто до відповідальності за вчинення
корупційного правопорушення на підставі рішення суду, яке набрало законної
сили. До Національного агентства з питань запобігання корупції надійшла у
встановленому порядку копія згаданого судового рішення. Якими мають бути
наступні дії Національного агентства з питань запобігання корупції у такій
ситуації?
157.
Директор підприємства надав податковим органам завідомо неправдиву інформацію з
метою одержання пільг щодо податку. Внаслідок незаконного одержання пільг
підприємство ухилилося від сплати податку на прибуток на суму, що в 1000 разів
перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян. Дайте кримінально-правову
оцінку діям директора.
Частина 2 статті
222 КК. Шахрайство з фінансовими ресурсами
1. Надання завідомо
неправдивої інформації органам державної влади, органам влади Автономної
Республіки Крим чи органам місцевого самоврядування, банкам або іншим
кредиторам з метою одержання субсидій, субвенцій, дотацій, кредитів чи пільг
щодо податків у разі відсутності ознак злочину проти власності -
Пункт 24 Постанови Пленуму ВСУ № 3 від
25.04.2003 «Про практику застосування судами законодавства про відповідальність
за окремі злочини у сфері господарської діяльності»
24. Ухилення від сплати податків у зв'язку
з одержанням пільг щодо них шляхом шахрайства з фінансовими ресурсами, якщо
розмір несплачених податків дорівнює чи перевищує п'ятсот, але менше п'яти
тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, має кваліфікуватися лише за
ч. 2 ст. 222 КК, а якщо він у п'ять тисяч і більше разів перевищує
неоподатковуваний мінімум доходів громадян (тобто утворює особливо великі
розміри коштів, які фактично не надійшли до бюджетів чи державних цільових
фондів), - за ч. 1 ст. 222 і ч. 3 ст. 212 КК.
158.
Директор фірми за недійсними документами, які особисто підробив, взяв кредит у
комерційному банку на купівлю обладнання, але гроші, відповідно до заздалегідь
обдуманого плану, витратив на погашення раніше взятих кредитів. Кредит він
збирався повернути після продажу офісу, котрий не вдалося продати. Унаслідок
цього банку було заподіяно збитків на суму, що в 500 разів перевищує
неоподатковуваний мінімум доходів громадян. Дайте кримінально-правову оцінку
діям директора.
Частина 2 статті 222 КК Шахрайство з фінансовими ресурсами, ч. 2 ст. 366 КК Службове підроблення.
Частина 2 статті
222 КК. Шахрайство з фінансовими ресурсами
1. Надання завідомо неправдивої інформації
органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим чи органам
місцевого самоврядування, банкам або іншим кредиторам з метою одержання
субсидій, субвенцій, дотацій, кредитів чи пільг щодо податків у разі
відсутності ознак злочину проти власності -
2. Ті самі дії, якщо вони вчинені повторно
або завдали великої матеріальної шкоди, -
Стаття 366. Службове
підроблення
1. Складання,
видача службовою особою завідомо неправдивих офіційних документів, внесення до
офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, інше підроблення
офіційних документів -
159. Для проведення спонтанного мирного зібрання необхідно…
160. Для
якої форми співучасті мета безпосереднього вчинення тяжких або особливо тяжких
злочинів є обов'язковою ознакою?
Злочинна організація.
Частина 4 статті 28 КК. Вчинення злочину групою осіб, групою осіб за попередньою змовою,
організованою групою або злочинною організацією
4. Злочин визнається вчиненим
злочинною організацією, якщо він скоєний стійким ієрархічним об'єднанням
декількох осіб (п'ять і більше), члени якого або структурні частини якого за
попередньою змовою зорганізувалися для спільної діяльності з метою безпосереднього вчинення тяжких або особливо тяжких злочинів
учасниками цієї організації, або керівництва чи координації злочинної
діяльності інших осіб, або забезпечення функціонування як самої злочинної
організації, так і інших злочинних груп.
161. До
Верховної Ради України надійшло чотири законопроекти від Прем'єр-міністра
України, Генерального прокурора України, судді Конституційного Суду України, Президента
України. Чий законопроект має бути зареєстрований у Верховній Раді України?
Президента України.
Стаття 93 Конституції України. Право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить
Президентові України, народним депутатам України та Кабінету Міністрів України.
162. До
канцелярії місцевого суду надійшло клопотання про обшук житла. Проте, після
реєстрації його в канцелярії та визначення слідчого судді за допомогою
автоматизованої системи документообігу, до самого слідчого судді воно потрапило
вже після закінчення робочого часу. Коли слідчий суддя повинен розглянути таке
клопотання?
В день його надходження клопотання до суду.
Частина 4 статті 234 КПК. Обшук.
Клопотання про обшук розглядається у суді в день його надходження за участю
слідчого або прокурора.
163. До
керівництва районної державної адміністрації надійшло анонімне повідомлення про
порушення одним із керівників її структурного підрозділу законодавства про
запобігання корупції. Як повинно вчинити керівництво районної адміністрації в
цій ситуації?
Стаття 53 Закону України «Про запобігання корупції». Державний
захист осіб, які надають допомогу в запобіганні і протидії корупції
5. Повідомлення про порушення вимог цього
Закону може бути здійснене працівником відповідного органу без зазначення
авторства (анонімно).
Вимоги до анонімних
повідомлень про порушення вимог цього Закону та порядок їх розгляду
визначаються цим Законом.
Анонімне
повідомлення про порушення вимог цього Закону підлягає розгляду, якщо наведена
у ньому інформація стосується конкретної особи, містить фактичні дані, які
можуть бути перевірені.
Анонімне
повідомлення про порушення вимог цього Закону підлягає перевірці у термін не
більше п’ятнадцяти днів від дня його отримання. Якщо у вказаний термін
перевірити інформацію, що міститься в повідомленні, неможливо, керівник
відповідного органу або його заступник продовжують термін розгляду повідомлення
до тридцяти днів від дня його отримання.
У разі
підтвердження викладеної у повідомленні інформації про порушення вимог цього
Закону керівник відповідного органу вживає заходів щодо припинення виявленого
порушення, усунення його наслідків та притягнення винних осіб до дисциплінарної
відповідальності, а у випадках виявлення ознак кримінального або
адміністративного правопорушення також інформує спеціально уповноважених
суб’єктів у сфері протидії корупції.
164. До
Конституційного Суду України надійшло конституційне подання щодо офіційного
тлумачення статей 2, 5, 7, 8 Конституції України від чотирьох суб'єктів -
обласної державної адміністрації, Голови Верховної Ради України, Кабінету
Міністрів України, Президента України. Хто із зазначених суб'єктів є належним
суб'єктом звернення до Конституційного Суду України з приводу зазначеного
питання?
Всі, крім Голови Верховної Ради України.
Стаття 41 «Про
Конституційний Суд України». Суб'єкти права на конституційне подання з
питань дачі висновків Конституційним Судом України.
Суб'єктами права на конституційне подання з
питань дачі висновків Конституційним Судом України у випадках, передбачених
пунктами 2, 3, 4 статті 13 цього Закону, є:
за пунктом 2 - Президент України, Кабінет
Міністрів України;
за пунктом 3 - Верховна Рада України;
за пунктом 4 - Президент України, не менш
як сорок п'ять народних депутатів України (підпис депутата не відкликається),
Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Верховний Суд України,
Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, Верховна Рада
Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування.
Стаття 13 «Про
Конституційний Суд України». Повноваження Конституційного Суду України
1) конституційності
законів та інших правових актів Верховної Ради України, актів Президента
України, актів Кабінету Міністрів України, правових актів Верховної Ради
Автономної Республіки Крим;
2) відповідності Конституції України чинних
міжнародних договорів України або тих міжнародних договорів, що вносяться до
Верховної Ради України для надання згоди на їх обов'язковість;
3) додержання
конституційної процедури розслідування і розгляду справи про усунення
Президента України з поста в порядку імпічменту в межах, визначених статтями
111
та 151
Конституції України;
165. До М. звернулися його знайомі - учасники банди, що систематично
вчиняла розбійні напади, з проханням продати дві мисливські рушниці, які йому
належали. Не будучи учасником банди, М. розумів, що рушниці будуть використані
для посилення ефективності їх злочинної діяльності, хоча й не знав для яких
саме нападів вони будуть використані. Банда використала зброю М. для вчинення
двох розбійних нападів. Вирішіть питання про відповідальність М. за бандитизм
та розбійні напади, вчинені бандою з використанням наданої М. зброї.
166. До
місцевого відділення поліції звернулася особа із заявою про кримінальне
правопорушення. При вивчені заяви було встановлено, що злочин, про який
повідомляє особа, було вчинено в іншому районі міста, який не віднесений до
підслідності даного місцевого відділення поліції. Якими повинні бути подальші
дії слідчого?
Частина 4 статті
214 КПК. Початок досудового розслідування.
4. Слідчий,
прокурор, інша службова особа, уповноважена на прийняття та реєстрацію заяв і
повідомлень про кримінальні правопорушення, зобов’язані прийняти та
зареєструвати таку заяву чи повідомлення. Відмова у прийнятті та реєстрації
заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення не допускається.
Частина 2 статті
218 КПК. Місце проведення досудового розслідування.
2. Якщо слідчому із
заяви, повідомлення або інших джерел стало відомо про обставини, які можуть
свідчити про кримінальне правопорушення, розслідування якого не віднесене до
його компетенції, він проводить розслідування доти, доки прокурор не визначить
іншу підслідність.
167. До
повноважень Вищої ради правосуддя належить…
Стаття 3. Повноваження Вищої
ради правосуддя
3) забезпечує здійснення дисциплінарним
органом дисциплінарного провадження щодо судді;
4) утворює органи для розгляду справ щодо
дисциплінарної відповідальності суддів;
5) розглядає скарги на рішення відповідних
органів про притягнення до дисциплінарної відповідальності судді чи прокурора;
10) ухвалює рішення
про переведення судді з одного суду до іншого, рішення про відрядження судді до
іншого суду того самого рівня і спеціалізації;
13) затверджує
Положення про Єдину судову інформаційну (автоматизовану) систему, Положення про
Державну судову адміністрацію України та типове положення про її територіальні
управління, Положення про Службу судової охорони, Положення про проведення
конкурсів для призначення на посади державних службовців у судах, органах та
установах системи правосуддя, Положення про Комісію з питань вищого корпусу
державної служби в системі правосуддя, Порядок ведення Єдиного державного
реєстру судових рішень;
14) погоджує Типове
положення про апарат суду, Положення про порядок створення та діяльності служби
судових розпорядників;
15) надає
обов’язкові до розгляду консультативні висновки щодо законопроектів з питань
утворення, реорганізації чи ліквідації судів, судоустрою і статусу суддів,
узагальнює пропозиції судів, органів та установ системи правосуддя стосовно
законодавства щодо їх статусу та функціонування, судоустрою і статусу суддів;
16) здійснює
функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо
фінансового забезпечення своєї діяльності; бере участь у визначенні видатків
Державного бюджету України на утримання судів, органів та установ системи
правосуддя;
17) затверджує за
поданням Державної судової адміністрації України нормативи кадрового,
фінансового, матеріально-технічного та іншого забезпечення судів;
18) погоджує в установленому порядку
перерозподіл бюджетних видатків між судами, крім Верховного Суду;
19) призначає на посаду та звільняє з
посади Голову Державної судової адміністрації України, його заступників;
20) визначає за поданням Голови Державної
судової адміністрації України граничну чисельність працівників Державної
судової адміністрації України, у тому числі її територіальних управлінь;
21) здійснює інші повноваження, визначені
цим Законом та Законом
України "Про судоустрій і статус суддів".
2. Вища рада правосуддя в зв’язку із
реалізацією визначених законом повноважень бере участь у міжнародному
співробітництві, у тому числі взаємодіє з іноземними закладами, установами та
організаціями з питань правосуддя, може бути членом відповідних міжнародних
асоціацій.
3. Вища рада правосуддя може залучати для
виконання допоміжних і консультативних функцій органи суддівського
самоврядування, установи та організації, суддів, суддів у відставці, адвокатів,
прокурорів та інших спеціалістів, Громадську раду доброчесності за їхньою
згодою на громадських засадах.
168. До
слідчого судді було подане клопотання про проведення допиту свідка під час
досудового розслідування в судовому засіданні (в порядку ст. 225 КПК). В якості
обґрунтування клопотання слідчий заявив, що до свідка вже були застосовані
заходи безпеки, тому що життю свідка загрожує небезпека. Факт застосування цих
заходів, на думку слідчого, може унеможливити його допит в суді. Доказів щодо
наявності реальної небезпеки життю свідка до суду надано не було. Яке рішення
повинен прийняти слідчий суддя?
Задовольнити клопотання та допитати свідка.
Стаття 225 КПК. Допит свідка,
потерпілого під час досудового розслідування в судовому засіданні.
1. У виняткових
випадках, пов’язаних із необхідністю отримання показань свідка чи потерпілого
під час досудового розслідування, якщо через існування небезпеки для життя і
здоров’я свідка чи потерпілого, їх тяжкої хвороби, наявності інших обставин, що
можуть унеможливити їх допит в суді або вплинути на повноту чи достовірність
показань, сторона кримінального провадження, представник юридичної особи, щодо
якої здійснюється провадження, мають право звернутися до слідчого судді із
клопотанням провести допит такого свідка чи потерпілого в судовому засіданні, в
тому числі одночасний допит двох чи більше вже допитаних осіб. У цьому випадку
допит свідка чи потерпілого здійснюється у судовому засіданні в місці
розташування суду або перебування хворого свідка, потерпілого в присутності
сторін кримінального провадження з дотриманням правил проведення допиту під час
судового розгляду.
169. До
слідчого судді з клопотанням про проведення обшуку погодженим з прокурором,
звернувся слідчий С. До клопотання було долучено витяг з ЄРДР відповідно до
якого, слідчим у справі є старший слідчий Г. Яке рішення повинен прийняти
слідчий суддя?
Повернути клопотання.
Частина 3 статті 234 КПК. Обшук.
3. У разі необхідності провести обшук слідчий
за погодженням з прокурором або прокурор звертається до слідчого судді з
відповідним клопотанням
170. До
слідчого судді звернувся потерпілий зі скаргою на постанову слідчого про
закриття кримінального провадження у зв'язку зі смертю підозрюваного. У скарзі
потерпілий зазначає, що дана постанова не була погоджена з прокурором, а отже
повинна бути визнана незаконною. Яке рішення повинен прийняти слідчий суддя?
Скасувати
постанову.
Частини 1, 4 статті
284 КПК. Закриття кримінального провадження та провадження щодо юридичної особи
3) не встановлені
достатні докази для доведення винуватості особи в суді і вичерпані можливості
їх отримати;
5) помер
підозрюваний, обвинувачений, крім випадків, якщо провадження є необхідним для
реабілітації померлого;
6) існує вирок по
тому самому обвинуваченню, що набрав законної сили, або постановлена ухвала
суду про закриття кримінального провадження по тому самому обвинуваченню;
7) потерпілий, а у
випадках, передбачених цим Кодексом, його представник відмовився від
обвинувачення у кримінальному провадженні у формі приватного обвинувачення;
9) стосовно
податкових зобов’язань особи, яка вчинила дії, передбачені статтею
212
Кримінального кодексу України, досягнутий податковий компроміс відповідно до підрозділу
9-2 розділу XX
"Перехідні положення" Податкового кодексу України.
4.
Про закриття кримінального провадження слідчий, прокурор приймає постанову, яку
може бути оскаржено у порядку, встановленому цим Кодексом.
Слідчий приймає
постанову про закриття кримінального провадження з підстав, передбачених пунктами 1, 2, 4, 9 частини
першої цієї статті, якщо в цьому кримінальному провадженні жодній особі не
повідомлялося про підозру.
Прокурор приймає
постанову про закриття кримінального провадження щодо підозрюваного з підстав,
передбачених частиною першою цієї статті.
171. До
слідчого судді надійшло клопотання захисника про залучення експерта для
проведення додаткової судово-медичної експертизи, оскільки висновок експерта,
залученого слідчим, містить відповіді не на всі питання. Яке рішення має
постановити слідчий суддя?
Задовольнити клопотання.
Частина 6 статті 244 КПК. Розгляд
слідчим суддею клопотання про залучення експерта.
6. Слідчий суддя за результатами розгляду
клопотання має право своєю ухвалою доручити проведення експертизи експертній
установі, експерту або експертам, якщо особа, що звернулася з клопотанням,
доведе, що:
1) для вирішення
питань, що мають істотне значення для кримінального провадження, необхідне
залучення експерта, проте сторона обвинувачення не залучила його або на
вирішення залученого стороною обвинувачення експерта були поставлені запитання,
що не дозволяють дати повний та належний висновок з питань, для з’ясування яких
необхідне проведення експертизи, або існують достатні підстави вважати, що
залучений стороною обвинувачення експерт внаслідок відсутності у нього необхідних
знань, упередженості чи з інших причин надасть або надав неповний чи
неправильний висновок;
2) вона не може
залучити експерта самостійно через відсутність коштів чи з інших об’єктивних
причин.
172. До
слідчого судді надійшло клопотання потерпілого про допит свідка під час
досудового розслідування у судовому засіданні через його тяжку хворобу. Яке
рішення має постановити слідчий суддя?
Задовольнити клопотання та допитати свідка.
Стаття 225 КПК. Допит свідка,
потерпілого під час досудового розслідування в судовому засіданні.
1. У виняткових випадках, пов’язаних із
необхідністю отримання показань свідка чи потерпілого під час досудового
розслідування, якщо через існування небезпеки для життя і здоров’я свідка чи
потерпілого, їх тяжкої хвороби, наявності інших обставин, що можуть
унеможливити їх допит в суді або вплинути на повноту чи достовірність показань,
сторона кримінального провадження, представник юридичної особи, щодо якої
здійснюється провадження, мають право звернутися до слідчого судді із
клопотанням провести допит такого свідка чи потерпілого в судовому засіданні, в
тому числі одночасний допит двох чи більше вже допитаних осіб. У цьому випадку
допит свідка чи потерпілого здійснюється у судовому засіданні в місці
розташування суду або перебування хворого свідка, потерпілого в присутності
сторін кримінального провадження з дотриманням правил проведення допиту під час
судового розгляду.
173. До
слідчого судді надійшло клопотання представника юридичної особи, щодо якої
здійснюється провадження, про допит свідка під час досудового розслідування у
судовому засіданні через його тяжку хворобу. Яке рішення має постановити
слідчий суддя?
Задовольнити клопотання та допитати свідка.
Стаття 225 КПК. Допит свідка,
потерпілого під час досудового розслідування в судовому засіданні.
1. У виняткових
випадках, пов’язаних із необхідністю отримання показань свідка чи потерпілого
під час досудового розслідування, якщо через існування небезпеки для життя і
здоров’я свідка чи потерпілого, їх тяжкої хвороби, наявності інших обставин, що
можуть унеможливити їх допит в суді або вплинути на повноту чи достовірність
показань, сторона кримінального провадження, представник юридичної особи, щодо
якої здійснюється провадження, мають право звернутися до слідчого судді із
клопотанням провести допит такого свідка чи потерпілого в судовому засіданні, в
тому числі одночасний допит двох чи більше вже допитаних осіб. У цьому випадку
допит свідка чи потерпілого здійснюється у судовому засіданні в місці
розташування суду або перебування хворого свідка, потерпілого в присутності
сторін кримінального провадження з дотриманням правил проведення допиту під час
судового розгляду.
174. До
слідчого судді надійшло клопотання слідчого про застосування до підозрюваного
запобіжного заходу у вигляді особистого зобов'язання. Під час розгляду
клопотання слідчий суддя встановив, що цей запобіжний захід не відповідає
тяжкості злочину та особі підозрюваного і не здатен перешкодити можливим
ризикам ухилення його від слідства та суду. Яке рішення має ухвалити слідчий
суддя?
Задовольнити клопотання.
Стаття 194 КПК. Застосування
запобіжного заходу
1. Під час розгляду
клопотання про застосування запобіжного заходу слідчий суддя, суд зобов’язаний
встановити, чи доводять надані сторонами кримінального провадження докази
обставини, які свідчать про:
1) наявність
обґрунтованої підозри у вчиненні підозрюваним, обвинуваченим кримінального
правопорушення;
2) наявність
достатніх підстав вважати, що існує хоча б один із ризиків, передбачених статтею 177 цього Кодексу, і
на які вказує слідчий, прокурор;
3) недостатність
застосування більш м’яких запобіжних заходів для запобігання ризику або
ризикам, зазначеним у клопотанні.
2. Слідчий суддя,
суд зобов’язаний постановити ухвалу про відмову в застосуванні запобіжного
заходу, якщо під час розгляду клопотання прокурор не доведе наявність всіх
обставин, передбачених частиною першою цієї статті.
3. Слідчий суддя,
суд має право зобов’язати підозрюваного, обвинуваченого прибувати за кожною
вимогою до суду або до іншого органу державної влади, визначеного слідчим
суддею, судом, якщо прокурор доведе обставини, передбачені пунктом 1 частини першої цієї статті, але
не доведе обставини, передбачені пунктами 2 та 3 частини першої цієї статті.
4. Якщо при
розгляді клопотання про обрання запобіжного заходу прокурор доведе обставини,
передбачені пунктами 1 та 2 частини першої цієї статті, але
не доведе обставини, передбачені пунктом 3 частини першої цієї статті,
слідчий суддя, суд має право застосувати більш м’який запобіжний захід, ніж
той, який зазначений у клопотанні, а також покласти на підозрюваного,
обвинуваченого обов’язки, передбачені частиною п’ятою цієї статті,
необхідність покладення яких встановлена з наведеного прокурором обґрунтування
клопотання.
5. Якщо під час
розгляду клопотання про обрання запобіжного заходу, не пов’язаного з триманням
під вартою, прокурор доведе наявність всіх обставин, передбачених частиною першою цієї статті,
слідчий суддя, суд застосовує відповідний запобіжний захід, зобов’язує
підозрюваного, обвинуваченого прибувати за кожною вимогою до суду або до іншого
визначеного органу державної влади, а також виконувати один або кілька
обов’язків, необхідність покладення яких була доведена прокурором, а саме:
2) не відлучатися
із населеного пункту, в якому він зареєстрований, проживає чи перебуває, без
дозволу слідчого, прокурора або суду;
4) утримуватися від
спілкування з будь-якою особою, визначеною слідчим суддею, судом, або
спілкуватися з нею із дотриманням умов, визначених слідчим суддею, судом;
8) здати на
зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для
виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в’їзд в
Україну;
6. Обов’язки,
передбачені частиною п’ятою цієї статті,
можуть бути покладені на підозрюваного, обвинуваченого на строк не більше двох
місяців. У разі необхідності цей строк може бути продовжений за клопотанням
прокурора в порядку, передбаченому статтею 199 цього Кодексу.
Після закінчення строку, в тому числі продовженого, на який на підозрюваного,
обвинуваченого були покладені відповідні обов’язки, ухвала про застосування
запобіжного заходу в цій частині припиняє свою дію і обов’язки скасовуються.
7. До
підозрюваного, обвинуваченого у вчиненні злочину, за який передбачено основне
покарання у виді штрафу понад три тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян, може бути застосовано запобіжний захід лише у вигляді застави або
тримання під вартою у випадках та в порядку, передбачених цією главою.
175. До
службової особи звернувся співробітник оперативного підрозділу з пропозицією
про отримання неправомірної вигоди. Службова особа спочатку відмовилася, а
згодом, після повторних пропозицій прийняла неправомірну вигоду, що було
оформлено протоколом контролю за вчиненням злочину у формі спеціального
слідчого експерименту. Яке доказове значення такого протоколу?
Не може бути використаний у кримінальному провадженні.
Частини 1, 3 статті 271
КПК. Контроль за вчиненням злочину
1. Контроль за
вчиненням злочину може здійснюватися у випадках наявності достатніх підстав
вважати, що готується вчинення або вчиняється тяжкий чи особливо тяжкий злочин,
та проводиться в таких формах:
3. Під час
підготовки та проведення заходів з контролю за вчиненням злочину забороняється
провокувати (підбурювати) особу на вчинення цього злочину з метою його
подальшого викриття, допомагаючи особі вчинити злочин, який вона би не вчинила,
як би слідчий цьому не сприяв, або з цією самою метою впливати на її поведінку
насильством, погрозами, шантажем. Здобуті в такий спосіб речі і документи не можуть
бути використані у кримінальному провадженні.
176. До
суду було викликано в якості свідка слідчого для дачі показань щодо відомостей,
які йому стали відомі із пояснень потерпілого, який помер в результаті вчинення
злочину. Чи можуть бути прийняти судом ці показання як доказ?
Ні, не можуть.
Частина 7 статті 97
КПК. Показання з чужих слів
7. У будь-якому
разі не можуть бути визнані допустимим доказом показання з чужих слів, якщо
вони даються слідчим, прокурором, співробітником оперативного підрозділу або
іншою особою стосовно пояснень осіб, наданих слідчому, прокурору або
співробітнику оперативного підрозділу під час здійснення ними кримінального
провадження.
177. До
суду надійшов обвинувальний акт, який було складено слідчим та затверджено
прокурором. Проте, при дослідженні обвинувального акта під час підготовчого
судового провадження, суд звернув увагу, що в самому тексті обвинувального акта
слідчий використовує слово "підозрюваний", а не
"обвинувачений", як того вимагає ч. 2 ст. 291 КПК. Прокурор зауважив,
що згідно з ч. 2 ст. 42 КПК обвинуваченим є особа, обвинувальний акт щодо якої
переданий до суду. Очевидно, що на момент складання обвинувального акта особа,
яка підозрюється у вчинені кримінального правопорушення, мала статус
підозрюваного, а тому використовувати поняття "обвинувачений" при
складанні обвинувального акта некоректно. Крім того, до обвинувального акта
додається розписка підозрюваного про те, що він отримав копію обвинувального
акта. Тому прокурор вважає, що обвинувальний акт складено вірно. Інших
недоліків щодо обвинувального акта встановлено не було. Обставин, які б не
дозволяли призначити судовий розгляд, виявлено не було. Яке рішення повинен
прийняти суд?
Призначити
судовий розгляд на підставі обвинувального акта
Частина 3 статті 314 КПК. Підготовче судове засідання.
3. У підготовчому судовому засіданні суд
має право прийняти такі рішення:
1) затвердити угоду
або відмовити в затвердженні угоди та повернути кримінальне провадження
прокурору для продовження досудового розслідування в порядку, передбаченому статтями 468-475 цього Кодексу;
2) закрити
провадження у випадку встановлення підстав, передбачених пунктами 4-8 частини першої або частиною другою статті 284 цього Кодексу;
3) повернути
обвинувальний акт, клопотання про застосування примусових заходів медичного або
виховного характеру прокурору, якщо вони не відповідають вимогам цього Кодексу;
4) направити
обвинувальний акт, клопотання про застосування примусових заходів медичного або
виховного характеру до відповідного суду для визначення підсудності у випадку
встановлення непідсудності кримінального провадження;
5) призначити
судовий розгляд на підставі обвинувального акта, клопотання про застосування
примусових заходів медичного або виховного характеру;
178. До
сфери застосування якої статті ЄКПЛ належить питання безпечності спорудження та
експлуатації об'єктів, що може спричинити (спричинило) ризик життю й здоров’я
особи?
Стаття 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Право на
життя.
179. До
Центральної виборчої комісії звернулась ініціативна група з метою проведення
всеукраїнського референдуму за народною ініціативою й надала протоколи збору
підписів громадян. В останніх було підтверджено волевиявлення 2 мільйонів
громадян з 1/2 областей по 100 тисяч голосів з кожної області. Чи є підстави
для відмови в проголошенні всеукраїнського референдуму за народною ініціативою?
Є підстави для відмови. Необхідно 3 млн. підписів.
Стаття 72
Конституції України. Всеукраїнський референдум призначається Верховною Радою
України або Президентом України відповідно до їхніх повноважень, встановлених
цією Конституцією.
Всеукраїнський референдум проголошується за
народною ініціативою на вимогу не менш як трьох мільйонів громадян України, які
мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення референдуму зібрано
не менш як у двох третинах областей і не менш як по сто тисяч підписів у кожній
області.
180. До
яких обов`язків держави відноситься утримання від смертної кари?
До негативних зобов’язань держави.
Протокол № 6
«Відносно скасування смертної кари» до Конвенції про захист прав людини і основоположних
свобод.
181. До
якого моменту можлива заміна основного присяжного на запасного?
До ухвалення
вироку.
Частина 10 статті
387 КПК. Відбір присяжних у суді.
10. Запасні
присяжні під час судового засідання постійно перебувають на відведених їм
місцях і до ухвалення вироку можуть бути включені до складу основних присяжних
у разі неможливості кого-небудь з основних присяжних продовжувати участь у
судовому розгляді. Про заміну вибулих основних присяжних запасними суд
присяжних постановляє ухвалу.
182.
До якого
моменту особа має
здійснити виплату заробітної
плати, стипендії, пенсії чи іншої
встановленої законом виплати громадянам для звільнення її від кримінальної
відповідальності за невиплату заробітної плати, стипендії, пенсії чи інших установлених
законом виплат (ч. 3 ст. 175 КК)?
До притягнення
до кримінальної відповідальності
Частина 3 статті
175 КК. Невиплата заробітної плати, стипендії, пенсії чи інших установлених
законом виплат.
3. Особа
звільняється від кримінальної відповідальності, якщо до притягнення до
кримінальної відповідальності нею здійснено виплату заробітної плати,
стипендії, пенсії чи іншої встановленої законом виплати громадянам.
183. До
якого суб’єкта зобов'язана звернутися особа, уповноважена на виконання функцій
держави, у разі існування сумнівів щодо наявності в неї конфлікту інтересів?
До
територіального органу Національного агентства з питань запобігання корупції.
Частина 5 статті 28
Закону України «Про запобігання корупції». Запобігання та
врегулювання конфлікту інтересів
5. У разі існування
в особи сумнівів щодо наявності в неї конфлікту інтересів вона зобов’язана
звернутися за роз’ясненнями до територіального органу Національного агентства.
У разі якщо особа не отримала підтвердження про відсутність конфлікту інтересів,
вона діє відповідно до вимог, передбачених у цьому розділі Закону.
184. До
якого суб’єкта і з яких питань народний депутат України НЕ має права звернутись
із депутатським запитом?
Залежно від варіантів відповідей.
Стаття 15 Закону
України «Про статус народного депутата України». Право народного
депутата України на депутатський запит
1. Народний депутат
має право на сесії Верховної Ради України звернутися із запитом до Президента
України, до органів Верховної Ради України, до Кабінету Міністрів України, до
керівників інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а
також до керівників підприємств, установ та організацій, розташованих на
території України, незалежно від їх підпорядкування і форм власності.
2. Депутатський
запит - це вимога народного депутата, народних депутатів чи комітету Верховної
Ради України, яка заявляється на сесії Верховної Ради України до Президента
України, до органів Верховної Ради України, до Кабінету Міністрів України, до
керівників інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а
також до керівників підприємств, установ і організацій, розташованих на
території України, незалежно від їх підпорядкування і форм власності, дати
офіційну відповідь з питань, віднесених до їх компетенції.
185.
Дострокове припинення повноважень народного депутата України можливе у разі…
Залежно від варіантів відповідей.
Стаття 4 Закону
України «Про статус народного депутата України». Дострокове
припинення повноважень народного депутата України
4) припинення його громадянства або виїзду
на постійне проживання за межі України;
5) смерті;
Стаття 3 Закону
України «Про статус народного депутата України». Несумісність
депутатського мандата з іншими видами діяльності
1. Народний депутат не має права:
1) бути членом Кабінету Міністрів України,
керівником центрального органу виконавчої влади;
2) мати інший представницький мандат чи
одночасно бути на державній службі;
3) обіймати посаду міського, сільського, селищного
голови;
4) займатися будь-якою, крім депутатської,
оплачуваною роботою, за винятком викладацької, наукової та творчої діяльності,
а також медичної практики у вільний від виконання обов'язків народного депутата
час;
5) залучатись як експерт органами у
кримінальному провадженні, а також займатися адвокатською діяльністю;
6) входити до складу керівництва, правління
чи ради підприємства, установи, організації, що має на меті одержання прибутку.
186.
Експертом у висновку психіатричної експертизи було встановлено осудність
підозрюваного та його здатність усвідомлювати свої дії та керувати ними.
Виходячи з цього, експертом було зазначено, що підозрюваний діяв з прямим
умислом, вчиняючи злочин. Яке юридичне значення висновку експерта?
Частина 6 статті 101 КПК. Висновок експерта
6. Експерт, який
дає висновок щодо психічного стану підозрюваного, обвинуваченого, не має права
стверджувати у висновку, чи мав підозрюваний, обвинувачений такий психічний
стан, який становить елемент кримінального правопорушення або елемент, що
виключає відповідальність за кримінальне правопорушення.
187.
Елементом нормативного змісту якої засади кримінального провадження є отримання
судом від учасників кримінального провадження показань усно?
Стаття 23 КПК. Безпосередність дослідження
показань, речей і документів.
1. Суд досліджує докази безпосередньо.
Показання учасників кримінального провадження суд отримує усно.
2. Не можуть бути
визнані доказами відомості, що містяться в показаннях, речах і документах, які
не були предметом безпосереднього дослідження суду, крім випадків, передбачених
цим Кодексом. Суд може прийняти як доказ показання осіб, які не дають їх
безпосередньо в судовому засіданні, лише у випадках, передбачених цим Кодексом.
3. Сторона
обвинувачення зобов’язана забезпечити присутність під час судового розгляду
свідків обвинувачення з метою реалізації права сторони захисту на допит перед
незалежним та неупередженим судом.
188. Ж.
та М. їдучи в переповненій маршрутці та діючи за попередньою змовою непомітно
для пасажирки К. обережно "зняли" з її рук золотий годинник і одразу
ж замовили водію зупинку. Один із пасажирів помітив дії винних і, коли вони
почали рухатися в сторону виходу, здійняв ґвалт та спробував зупинити злодіїв.
У відповідь Ж. витягнув небезпечну бритву та кілька раз махнув нею перед
пасажиром, а М. лише стояв поруч. Пасажир злякався злодіїв та відступив, після
чого М. відштовхнув в бік кількох пасажирів, які заважали пройти до виходу. Ж.
та М. одразу ж вийшли з маршрутки та зникли разом із годинником, який вони
продали своєму знайомому. Надайте кримінально-правову оцінку діям М.?
Стаття 186 КК. Грабіж.
2. Грабіж, поєднаний з насильством, яке не є небезпечним для життя чи
здоров'я потерпілого, або з погрозою застосування такого насильства, або
вчинений повторно, або за попередньою
змовою групою осіб, -
189. З
метою більш ефективного здійснення своїх повноважень два органи місцевого
самоврядування мають намір зареєструвати асоціацію органів місцевого
самоврядування з місцевим статусом. Чи можна в такому випадку розпочинати
процедуру створення асоціації?
Ні, не можна. Може бути створена не менш як трьома органами місцевого самоврядування.
Стаття 1 Закону України «Про асоціації
органів місцевого самоврядування». Асоціації органів місцевого самоврядування
та їх добровільні об'єднання
1. Асоціації
органів місцевого самоврядування та їх добровільні об'єднання (далі -
асоціації) - добровільні неприбуткові об'єднання, створені органами місцевого
самоврядування з метою більш ефективного здійснення своїх повноважень,
узгодження дій органів місцевого самоврядування щодо захисту прав та інтересів
територіальних громад, сприяння місцевому та регіональному розвитку.
Частини 1, 3 статті 3 «Про асоціації
органів місцевого самоврядування». Статус асоціацій.
190. З
метою незаконного збагачення Ю. запланував напад на інкасаторів банку. Для
реалізації свого наміру він придбав у невстановленої особи пістолет
"Беретта". Згодом він відмовився від злочинного наміру, зваживши всі
обставини та побоюючись покарання, але пістолет "про всяк випадок"
сховав в гаражі. Дайте кримінально-правову оцінку діям Ю.
Частина 1 статті 263 КК.
Стаття 17 КК. Добровільна
відмова при незакінченому злочині
1. Добровільною відмовою є остаточне
припинення особою за своєю волею готування до злочину або замаху на злочин,
якщо при цьому вона усвідомлювала можливість доведення злочину до кінця.
2. Особа, яка добровільно відмовилася від
доведення злочину до кінця, підлягає кримінальній відповідальності лише в тому
разі, якщо фактично вчинене нею діяння містить склад іншого злочину.
Частина 1 статті 263 КК. Незаконне
поводження зі зброєю, бойовими припасами або вибуховими речовинами.
1. Носіння,
зберігання, придбання, передача чи збут вогнепальної зброї (крім
гладкоствольної мисливської), бойових припасів, вибухових речовин або вибухових
пристроїв без передбаченого законом дозволу.
191. З
метою проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою
ініціативна група зібрала 3 млн. 100 тис. підписів громадян України, які мають
право голосу, у восьми областях України. Чи існують підстави і які для відмови
у проголошенні всеукраїнського референдуму?
Існують, якщо підписи зібрані менш як по сто тисяч підписів у кожній області
Стаття 72
Конституції України. Всеукраїнський референдум призначається Верховною Радою
України або Президентом України відповідно до їхніх повноважень, встановлених
цією Конституцією.
Всеукраїнський референдум проголошується за
народною ініціативою на вимогу не менш як трьох мільйонів громадян України, які
мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення референдуму зібрано
не менш як у двох третинах областей і не менш як по сто тисяч підписів у кожній
області.
192. З
моменту призначення якої кількості своїх членів Національне агентство з питань
запобігання корупції є правомочним?
Більше половини
його загального кількісного складу, тобто 3.
Частина 5 статті 4
Закону України «Про запобігання корупції». Статус
Національного агентства з питань запобігання корупції
5. Національне агентство є правомочним з
моменту призначення більше половини його загального кількісного складу.
Стаття 5 Закону
України «Про запобігання корупції». Склад Національного агентства
1. Національне агентство є колегіальним
органом, до складу якого входить п’ять членів.
193. З
яким видом вини вчинюється замах на злочин?
З прямим умислом.
Частина 1 статті 15 КК. Замах на злочин.
1. Замахом на злочин є вчинення особою з прямим умислом діяння (дії або бездіяльності),
безпосередньо спрямованого на вчинення злочину, передбаченого відповідною
статтею Особливої частини цього Кодексу, якщо при
цьому злочин не було доведено до кінця з причин, що не залежали від її волі.
194. З
якого моменту банду слід вважати створеною (ст. 257 КК України)?
Стаття 257 КК. Бандитизм.
Організація озброєної банди з метою нападу
на підприємства, установи, організації чи на окремих
осіб, а також участь у такій банді або у вчинюваному нею нападі.
Банду слід вважати створеною з моменту досягнення
її учасниками згоди щодо вчинення першого нападу за наявності планів щодо
подальшої спільної злочинної діяльності такого ж характеру та за умови, що
об’єднання набуло всіх обов’язкових ознак банди (1. кількісна ознака –
наявність у ній кількох (трьох і більше) суб’єктів злочину; 2. стійкість; 3.
озброєність; 4. загальна мета учасників угруповання – вчинення нападів на
підприємства, установи, організації чи на окремих осіб; 5. спосіб вчинення злочину
- напад).
195.
З якого
моменту вважається закінченим
злочин, передбачений ст.
195 КК ("Погроза знищення
майна")?
Стаття 195 КК. Погроза
знищення майна.
Погроза знищення чужого
майна шляхом підпалу, вибуху або іншим загальнонебезпечним способом, якщо були
реальні підстави побоюватися здійснення цієї погрози
Злочин з
усіченим складом. Вважається закінченим з моменту здійснення погрози, за
наявності реальних підстав побоюватися її виконання. Якщо після погрози майно
знищене, вчинене слід кваліфікувати за ч. 2 ст. 194 КК.
196. З
якого моменту визнається закінченим злочин, передбачений ч. 1 ст. 375 КК
("Постановлення суддею (суддями) завідомо неправосудного вироку, рішення,
ухвали або постанови")?
Стаття 375 КК. Постановлення суддею
(суддями) завідомо неправосудного вироку, рішення, ухвали або постанови.
Закінченим вважається з моменту проголошення
вироку, рішення, ухвали або постанови, незалежно від часу набуття законної сили
судовим актом, його виконання та наслідків, які він породжує.
197. З
якого моменту вимагання вважається закінченим злочином?
Стаття 189 КК.
Вимагання.
1. Вимога
передачі чужого майна чи права на майно або вчинення будь-яких дій майнового
характеру з погрозою насильства над потерпілим чи його близькими родичами, обмеження прав, свобод або законних інтересів цих осіб, пошкодження чи
знищення їхнього майна або майна, що перебуває в їхньому віданні чи під
охороною, або розголошення відомостей, які потерпілий чи його близькі родичі
бажають зберегти в таємниці (вимагання).
Вимагання вважається закінченим з моменту
пред’явлення вимог, пов’язаних з погрозою.
198. З
якого моменту згідно Конституції України набирають чинності закони України, в
яких немає окремої вказівки на порядок набуття ними чинності?
Частина 5 статті 94 Конституції України.
Закон набирає чинності через десять днів з дня його офіційного
оприлюднення, якщо інше не передбачено самим законом, але не раніше дня його
опублікування.
199. З
якого моменту на народних депутатів України поширюються гарантії депутатської
недоторканності?
Рішення Конституційного Суду України від 27.10.1999 № 9-рп/99
1.4.
Депутатська недоторканність поширюється на народного депутата України з моменту
визнання його обраним за рішенням відповідної виборчої комісії і до моменту
припинення повноважень народного депутата України.
200. З
якого моменту набирають чинності нормативні акти Кабінету Міністрів України, що
визначають права та обов'язки громадян?
З дня їх
офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не
раніше дня їх опублікування
Частина 1 статті 52 Закону України «Про
Кабінет Міністрів України». Набрання чинності актами Кабінету Міністрів
України.
1. Постанови Кабінету Міністрів України, крім
постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня
їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але
не раніше дня їх опублікуванняПитання №№ 101 - 150 Питання №№ 201-250
До питання 165 Кримінал
ВідповістиВидалитич. 5 ст. 27 ст. 257 КК України – пособник у бандитизмі.
По ст. 187 КК України – відсутній склад злочину (в т.ч. суб’єктивна сторона, умисел).
Стаття 27. Види співучасників
1. Співучасниками злочину, поряд із виконавцем, є організатор, підбурювач та пособник.
5. Пособником є особа, яка порадами, вказівками, наданням засобів чи знарядь або усуненням перешкод сприяла вчиненню злочину іншими співучасниками, а також особа, яка заздалегідь обіцяла переховати злочинця, знаряддя чи засоби вчинення злочину, сліди злочину чи предмети, здобуті злочинним шляхом, придбати чи збути такі предмети, або іншим чином сприяти приховуванню злочину.
Стаття 257. Бандитизм
Організація озброєної банди з метою нападу на підприємства, установи, організації чи на окремих осіб, а також участь у такій банді або у вчинюваному нею нападі -
караються позбавленням волі на строк від п'яти до п'ятнадцяти років з конфіскацією майна.
Постанова Пленуму ВСУ 23.12.2005 N 13
Про практику розгляду судами кримінальних
справ про злочини, вчинені стійкими
злочинними об'єднаннями
21. Роз'яснити судам, що дії, які полягають у незаконному
заволодінні вогнепальною зброєю, бойовими припасами, вибуховими
речовинами, вибуховими пристроями, їх придбанні, виготовленні,
ремонті, або в незаконному заволодінні радіоактивними матеріалами
чи їх придбанні, або у виготовленні, ремонті холодної зброї,
вчинені з метою організації банди, а також аналогічні дії
учасників уже існуючої банди чи збут останніми зазначених
предметів належить кваліфікувати за сукупністю злочинів,
передбачених ст. 257 і ст. 262 або ч. 1 чи ч. 2 ст. 263 КК
( 2341-14 ).
23. Участь в озброєній банді слід розуміти не тільки як
безпосереднє здійснення нападів, а й як сам факт вступу особи до
неї чи вчинення будь-яких дій, спрямованих на створення
сприятливих умов для її функціонування (надання транспорту,
приміщень, здійснення фінансування та матеріально-технічного
забезпечення, постачання зброї, підшукання об'єктів для нападу,
зберігання зброї, злочинно набутого майна, коштів тощо). Проте в
будь-якому разі участь у банді (як форма бандитизму) обов'язково
передбачає членство особи в цьому об'єднанні, яке набувається
шляхом вступу до останнього. Вчинення зазначених дій особою, яка
не є учасником банди, належить розцінювати як пособництво у
бандитизмі.
??? Коментар КК 2004 року – Пособники бандитизму, тобто особи, які сприяли вчиненню злочину бандою, не вступаючи до її членів і не беручи безпосередньої участі в її нападі, несуть відповідальність за ч.5 ст. 28 (??? були зміни) і ст. 257 КК України (абз.2 п.6 Постанови ВСУ №9 від 07.07.1995 «Про судову практику у справах про бандитизм» - втратила чинність).